De overheid wil niet dat zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) op basis van een overeenkomst van opdracht ingehuurd worden, terwijl ze eigenlijk in loondienst zouden moeten zijn. Dit noemen ze schijnzelfstandigheid. Om schijnzelfstandigheid, ook in Oostwoud, te voorkomen wordt er al langere tijd geprobeerd om dit met en zonder gerichte wetgeving goed te regelen. Tot 2016 was er de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) die door middel van de Wet DBA werd afgeschaft.
De wet DBA staat voor Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties. Kort door de bocht betekent dit dat opdrachtgever en opdrachtnemer in Oostwoud zelf vooraf, zonder vrijwaringen en garanties, de juiste contractvorm moeten kiezen. Om afspraken goed op papier te zetten zijn er door de Belastingdienst diverse modelovereenkomsten goed gekeurd. Belangrijk is wel dat er in de praktijk op de juiste wijze en conform de overeenkomst wordt gewerkt. In 2016 is er ook een handhavingsmoratorium ingevoerd door de Belastingdienst, zodat er niet gelijk boetes werden opgelegd in het geval er achteraf toch sprake was van schijnzelfstandigheid.
Het handhavingsmoratorium in het kader van de wet DBA is per 2025 afgeschaft maar kent in 2026 nog wel een zachte landing. Er worden nog geen boetes opgelegd en de Belastingdienst waarschuwt en instrueert eerst, tenzij er sprake is van kwaadwilligheid. Controle op schijnzelfstandigheid vindt plaats bij de opdrachtgever. Lees hier het handhavingsplan van de Belastingdienst.
Door het afschaffen van de VAR-verklaring kon er vooraf geen zekerheid meer worden verkregen bij het kiezen van de juiste contractvorm. In de basis moet men zich nu houden aan het Burgerlijk Wetboek. Zo kent Artikel 7:610 de volgende definitie voor een arbeidsovereenkomst:
‘De overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.’
In lijn met deze wettekst zijn er ook definities te vinden in het Handboek Loonheffingen (hoofdstuk 1):
Arbeidsovereenkomst
Dit is een overeenkomst tussen een werkgever en een werknemer, waarin zij afspraken maken onder welke voorwaarden de werknemer persoonlijk, tegen betaling en in gezagsverhouding zal werken.
Overeenkomst van opdracht
Dit is een overeenkomst waarbij de opdrachtgever een bepaalde dienst of prestatie opdraagt aan een opdrachtnemer. De opdrachtnemer voert deze dienst of de prestatie zelfstandig uit.
Pas wanneer er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst kan er pas sprake zijn van bijvoorbeeld een overeenkomst van opdracht. In 2023 kwam het bedrijf Deliveroo in opspraak omdat zijn hun bezorgers op basis van een overeenkomst van opdracht lieten werken. De rechter vond dit onterecht en kwam op basis van een holistische benadering tot de uitspraak dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst tussen het bedrijf en bezorgers. Deze uitspraak, ook wel jurisprudentie genoemd, vormt nu een belangrijke maatstaf bij de beoordeling van arbeidsrelaties. De uitspraak heeft er ook toe geleid dat er een aantal modelovereenkomsten van de Belastingdienst zijn afgekeurd. Er worden per 2025 ook geen nieuwe overeenkomsten meer goedgekeurd. Bestaande nog goedgekeurde overeenkomsten zijn nog geldig tot 2030.
Zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer zijn dus nog steeds zelf verantwoordelijk voor de keuze van de juiste contractvorm. Op basis van jurisprudentie (vooral Deliveroo-arrest) zijn er door overheid een aantal hulpmiddel ontwikkeld om te komsten tot het kiezen van de juiste contractvorm. De werkende (opdrachtnemer, zzp'er in Oostwoud) kan terecht op www.hetjuistecontract.nl. Ben je ondernemer Oostwouden heb je zelf personeel of huur je zzp’ers in? Raadpleeg dan de webmodule beoordeling arbeidsrelaties om een indicatie te krijgen of er sprake is van loondienst of zzp. Ook zijn er documenten beschikbaar die meer inzicht geven in de factoren die een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van schijnzelfstandigheid. Download hieronder bijvoorbeeld de 'Toelichting Beoordeling arbeidsrelaties - Beslis- en afwegingskader' en de bijlage van een kamerstuk: 'Beoordeling gezagsverhouding handboek loonheffingen'.
Beoordeling arbeidsrelaties Beoordeling gezagsverhouding
Ben je zzp’er in Oostwoud neem dan je (bestaande) opdrachtovereenkomsten goed onder de loep, maar vooral ook de manier van werken. Uiteindelijk bepaalt de uitvoering in de praktijk of er sprake is van voldoende mate van zelfstandigheid en niet het contract of bijvoorbeeld de gekozen rechtsvorm. Houd ook de komende periode de ontwikkelingen op het gebied van schijnzelfstandigheid goed in de gaten. In juli 2025 is het wetsvoorstel VBAR (verduidelijking arbeidsrelatie en rechtsvermoeden) in licht aangepaste vorm ter goedkeuring gestuurd naar de Tweede Kamer. De eerste versie van dit voorstel is in 2024 afgewezen door de Raad van Staten. In de nieuwe versie wordt ook gesproken over uitbreiding van het rechtsvermoeden (artikel 610a); oftewel wanneer het wettelijk gezien aannemelijk is dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Het huidige vermoeden luidt als volgt:
'Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.'
Hieraan wordt o.a. toegevoegd:
Artikel 610aa
Hij die ten behoeve van een ander tegen een beloning door die ander van ten hoogste € 36,- per uur, arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
Hieronder tref je een download met belangrijke passages uit het vernieuwde wetsvoorstel. Ook hebben we een handig schema toegevoegd om een begin te maken met de beoordeling van jouw arbeidsrelaties als startende ondernemer / zzp'ers in Oostwoud.
Vanuit het Startersloket houden we je uiteraard op de hoogte met nieuws en onafhankelijke informatie. Voor vragen omtrent dit onderwerp kan je ook terecht bij onze startersadviseurs. Wij denken graag met je mee! Klik hieronder op het logo van jouw gemeente en ga direct naar het Startersloket in Oostwoud.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |