Er zijn geen vaste regels voor hoe je een ondernemingsplan moet schrijven. Het belangrijkste is dat het plan jou helpt om jouw ideeën concreet te maken en goed onderbouwde keuzes te maken. In veel gevallen is een ondernemingsplan ook verplicht of sterk aanbevolen. Denk bijvoorbeeld aan:
Een geldverstrekker of instantie zoals het UWV wil kunnen beoordelen of jouw bedrijf financieel levensvatbaar is. Een ondernemingsplan geeft daarvoor de noodzakelijke informatie.
Door een ondernemingsplan te schrijven krijg je onder andere inzicht in:
Zie je ondernemingsplan ook als een persoonlijke checklist en haalbaarheidsonderzoek. Of je nu een webshop begint, een restaurant opent of een adviesbureau start: een goed ondernemingsplan helpt je om realistische doelen te stellen en gefundeerde keuzes te maken. Een goede voorbereiding is immers het halve werk!
Wil je goed voorbereid aan de slag met jouw ondernemingsplan, maar weet je niet precies waar te beginnen? Met het online ondernemingsplan van het Startersloket werk je stap voor stap aan een volledig plan. Aan de hand van onze tool doorloop je gestructureerd de belangrijkste onderdelen van een ondernemingsplan, verdeeld over 7 overzichtelijke hoofdstukken. Zo zorg je ervoor dat je niets over het hoofd ziet en vergroot je jouw kans op succes.
7 belangrijke hoofdstukken
Ondernemer
In dit hoofdstuk gaat het over jouw eigenschappen en situatie. Ondernemen begint tenslotte bij jezelf. Het succes van het ondernemerschap is in grote mate afhankelijk van jouw situatie, ervaring, kwaliteiten, vaardigheden, drijfveren en persoonlijke motivatie. Het invullen van dit hoofdstuk vergoot je zelfinzicht en zorgt ervoor dat jij jezelf goed en volledig presenteert aan anderen.
Bedrijfsidee
In dit hoofdstuk beschrijf jij het bedrijfsidee. Je omschrijft wat je gaat doen en je geeft daarbij de sterke en zwakke punten van de onderneming aan. Ook denk je na over jouw visie en missie als ondernemer en formuleer je de zakelijke doelen die jij wilt gaan realiseren.
Klant en aanbod
In dit hoofdstuk beschrijf je jouw klanten en bijbehorend aanbod. Bij klanten noteer je alle relevante kenmerken en behoeften. Bij jouw aanbod gaat het om de algemene beschrijving van de producten en/of diensten. Zo weet je wat je straks gaat aanbieden en voor wie. Later in het plan beschrijf je nog alle inhoudelijke details van je producten en/of diensten.
De markt
In dit hoofdstuk kijk je naar de wereld buiten de onderneming (externe factoren). Signaleer kansen en bedreigingen door te kijken naar landelijke ontwikkelingen (macro-factoren), brancheontwikkelingen (meso-factoren) en lokale factoren (micro-factoren). Hierdoor weet je exact wat er speelt in jouw directe en indirecte omgeving en bepaal je hoe je daar als ondernemer mee omgaat. Uiteraard kijk je ook naar de concurrentie en bepaal jij het onderscheidend vermogen van jouw onderneming.
Marketing
In dit hoofdstuk ga je aan de slag met jouw marketingplan. Aan de hand van de marketingmix geef je gedetailleerd aan hoe jij jouw positie op de markt gaat verwerven. Door het invullen van onze 7'B’s maak je duidelijk op welke wijze klanten jou weten te vinden en hoe jij ze aan jouw bedrijf weet te gaan binden.
Organisatie
In dit hoofdstuk gaat het om alle zaken die je in en om je bedrijf goed moet regelen (interne organisatie). Het gaat hierbij om onder andere het kiezen van de juiste rechtsvorm en verzekeringen, maar ook het in goede banen leiden van juridische zaken. Dit hoofdstuk kan je gebruiken als checklist om de huidige stand van zaken weer te geven.
Financieel
In dit hoofdstuk gaat het om geld. Het financiële plan is belangrijk om voor jezelf te weten wat je financieel kan verwachten en om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan. Heb je geld nodig om je bedrijf te starten dan heb je dit deel van het plan ook nodig om een mogelijke financier te overtuigen van de haalbaarheid en winstgevendheid van jouw onderneming.
Meer weten? Kijk bovenin het menu onder Academie of neem contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden!