Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research onder huidige en recent afgestudeerde mbo-studenten dat deze week is gepresenteerd tijdens de opening van het mbo-jaar. Van alle mbo’ers is 10% er zeker van dat ze in de toekomst willen gaan ondernemen. Daarnaast denken 4 op de 5 serieus na over het ondernemerschap.

Een groot deel van de mbo’ers die later (waarschijnlijk) voor zichzelf willen beginnen, willen dat graag omdat ze dan meer vrijheid hebben, aldus één van de onderzoekers. De voordelen die de studenten denken te ervaren zijn:

Het kunnen inplannen van de eigen tijd en werkzaamheden.
De mogelijkheid creëren om meer inkomsten te kunnen genereren ten opzichte van een loondienst.

Ruim een derde van alle ondervraagde studenten lijkt het juist leuker om voor een baas te werken. Daarnaast is er ook gekeken naar het toekomstige werkgebied (als zelfstandig ondernemer). Het liefst werkt een afgestudeerde mbo’er in de regio aan hij/ zij woont. Een meerderheid geeft aan niet bereid te zijn om te verhuizen naar een andere plek in het land, ook niet als daar betere baankansen zijn. Liever blijven ze dichtbij vrienden en familie.

"Momenteel is ruim 12% van alle werkenden op de arbeidsmarkt zelfstandig ondernemer!"

Aandacht voor ondernemerschap

In hetzelfde onderzoek wordt aan de studenten gevraagd of ze bekend zijn met de mogelijkheden om te gaan starten als ondernemer. Ruim de helft geeft aan hier niet goed van op de hoogte te zijn. Een derde (33%) denkt hier (redelijk) goed mee bekend te zijn. 

Kijken we naar de algemene ontwikkeling van het thema ondernemerschap binnen het (MBO-) onderwijs, dan zijn er de afgelopen jaren al veel stappen in de juiste richting gezet. Daarnaast is het doel binnen het mbo is om alle afgestudeerde leerlingen zo goed mogelijk af te leveren aan de arbeidsmarkt.

Kijkend naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, de groei van het aantal zelfstandig ondernemers de afgelopen 10 jaar en de uitkomsten van dit onderzoek, concluderen wij vanuit Stichting Startersloket dat er meer aandacht voor het thema ondernemerschap de komende jaren groter zal moeten worden gegeven.

Ben je bekend met de mogelijkheden om voor jezelf te beginnen als mbo-er?

Bron:

Onderzoek I&O Research
Startende mbo-ers op de arbeidsmarkt

Behoefte aan passende tooling

Om de onderwijskwaliteit binnen het mbo te kunnen waarborgen kan de inzet van de juiste software en tools een belangrijke inhoudelijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van het ondernemerschapsonderwijs. Bovendien is het kennisniveau van de docenten vaak niet toereikend wat het ondernemerschap betreft. De inzet van de juiste tools is dus om verschillende reden belangrijk:

Leerervaring: Educatieve tools kunnen de leerervaring aantrekkelijker en boeiender maken;
Flexibel: Tools kunnen worden aangepast aan de behoefte van de individuele studenten;
Doorontwikkeling: Technologische tools kunnen de toegang tot onderwijs verbeteren voor studenten;
Digitaal: Eigentijdse tools vergroten de directe betrokkenheid. Digitalisering is de standaard bij studenten.

Het is echter belangrijk om op te merken dat het toepassen van tools geen doel op zich moet zijn. Wij zien dit echt als een middel om het onderwijs te verbeteren. Het effectief inzetten van educatieve tools vereist goede afstemming, een zorgvuldige planning, opleiding en evaluatie om ervoor te zorgen het daadwerkelijk een bijdrage levert aan het leerproces van studenten. Maar ook het gemak om de voortgang van de studenten te volgen door de docent vinden wij belangrijk om te noemen.

Uniek oplossing voor het onderwijs

Dat de verwachte groei van het aantal zelfstandigen voor een groot deel door de uitstromende en afgestudeerde mbo'ers komt, vinden wij geen verrassing. Hier speelt de vergrijzing een grote rol in. De komende jaren zal een grote groep werknemers met pensioen gaan en deze krapte moet worden opgevuld.

Hier ligt een belangrijke taak bij het onderwijs/ de docenten. De afgelopen jaren hebben wij diverse tools (door-)ontwikkeld die uitermate geschikt zijn om in te zetten binnen het onderwijs. Zo bieden wij docenten/ studenten:

Een unieke 'ondernemingsplan tool' inclusief online leeromgeving.
Een dashboard waarin de docent de voortgang van het ondernemingsplan van alle leerlingen kan volgen.
E-support zodat leerlingen en docenten onderling berichten en documenten kunnen delen.
Diverse E-learnings, welke continue worden doorontwikkeld.
Bijscholing rondom relevante thema's gericht op het ondernemerschap.

Bekijk hieronder onze instructievideo. Zo krijg je een eerste indruk van onze 'ondernemingsplan tool en online leeromgeving'.

Ondernemende docenten gezocht!

Omdat wij vanuit het Startersloket van mening zijn dat onze dienstverlening uitstekend aansluit bij het onderwijs komen wij hier graag mee in contact.

Zo kunnen wij leren van ervaringen, zodat wij vanuit onze organisatie een duurzame partner worden binnen het ondernemerschapsonderwijs. Wanneer onderstaand contactformulier wordt ingevuld nemen wij contact op voor een eerste (digitale) kennismaking.

Interesse?