Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Thierry Reus

"Laat niets aan het toeval over, maar vooral: Volg je hart!”

Thierry Reus (44) is geboren in Lutjebroek en getogen in Enkhuizen, kortom een West-Fries in hart en nieren. Sinds 2012 woont hij in Wognum. Na zijn studie Small business & Retail management werkte hij 15 jaar bij C&A, waarvan de laatste 9 jaar als storemanager, en 6 jaar bij Albert Heijn als supermarktmanager. In oktober 2019 vestigde hij zich als regionaal franchisenemer van Motorhome Depot, de grootste campermakelaar in Europa.

1. Hoe kwam je op het idee om voor jezelf te beginnen?

“Als hobby verhuurde ik via enkele verhuurplatformen een aantal campers. Ik merkte dat ik het onwijs leuk vond om de vakantiedromen van andere mensen waar te maken. In het voorjaar van 2019 wilde ik mijn camper verkopen en kwam ik in aanraking met Motorhome Depot. In iedere regio van het land heeft Motorhome Depot een campermakelaar die, zoals een huizenmakelaar, bemiddelt bij de verkoop en koop van particuliere tweedehands campers. Na gesprekken met het hoofdkantoor bleek dat de regio Noord-Holland nog beschikbaar was. In oktober 2019 heb ik mij aangesloten als franchisenemer en tot op de dag van vandaag ben ik blij deze stap te hebben gezet. De mogelijkheden zijn enorm en de markt groeit fors. Kamperen met de camper op vakantie is hot.”

2. Heb je onderzoek gedaan, hulp gevraagd of een stappenplan gemaakt?

“Vanuit mijn ervaring bij mijn vorige werkgevers was ik gewend om gestructureerd te werk te gaan. Voor mij was het dan ook logisch om grondig marktonderzoek te doen. Ik heb de camper -en caravanmarkt in kaart gebracht en voor mijzelf een omzetprognose gemaakt op basis van deze marktgegevens. Dit heb ik besproken met het hoofdkantoor van Motorhome Depot. Op basis van kengetallen die het hoofdkantoor mij ter beschikking stelde, heb ik dit gedetailleerd uitgewerkt en geconcretiseerd.”

3. Hoe ziet een ‘werkdag’ er voor je uit?

“Nadat de kinderen naar school zijn gebracht neem ik de e-mails door en reageer ik op vragen over campers en caravans die ik in de bemiddeling heb. Daarnaast bekijk ik vanuit verschillende systemen het aanbod campers en caravans die sinds de dag ervoor worden aangeboden. Rond koffietijd plan ik m’n eerste afspraken. Dit kunnen kennismakingsgesprekken, waardebepalingen of bezichtigingen zijn. ’s Middags en soms ’s avonds werk ik dit uit. Opleveringen plan ik meestal op vrijdag of zaterdag. Gemiddeld 2 dagen per week ben ik alleen maar bezig met koude acquisitie. Dan rijd ik door Noord-Holland om te praten met potentiële klanten en toeleveranciers. Bij dat laatste kun je denken aan camperstallingen, dealers en handelaren.”

4. Wie zijn je klanten? Richt je je op een bepaalde doelgroep?

“Het merendeel van de camper -en caravanbezitters is 55+, maar je ziet steeds meer jonge gezinnen die een campervakantie willen ervaren of gaan kamperen met de caravan. Jong, oud, met z’n tweeën of een gezin met kinderen; het maakt niet uit. Mensen die hun eerste camper aanschaffen of al meerdere jaren kamperen. Voor mij is de doelgroep iedereen die een camper of caravan wil kopen of verkopen.”

5. Op welke manier werk je aan je naamsbekendheid?

“In mijn regio bezoek ik veel ondernemers in gerelateerde sectoren. Daar zijn al leuke samenwerkingen uitgekomen. Verder heb ik mijn eigen Facebook bedrijfspagina en neem ik regelmatig deel aan regionale beurzen. Wat ik erg prettig vind is dat ik, ondanks dat ik zelfstandig ondernemer ben, veel contact heb met collega campermakelaars heb uit andere regio’s. Samen brengen we Motorhome Depot onder de aandacht.”

 6. Waar ben je zoal tegenaan gelopen als ondernemer? Waren er zaken waarvan je dacht: had ik dit van tevoren maar geweten?

“Nee ik heb mij vooraf goed voorbereid, ingelezen en een best case en worst case scenario uitgewerkt. Ik heb het ondernemen voor mijzelf niet mooier voorgespiegeld dan het is, waarschijnlijk dankzij mijn ervaring in de retail. Ik heb een weloverwogen besluit genomen en ben goed voorbereid aan mijn avontuur begonnen.”

7. Wat is het belangrijkste dat je als ondernemer hebt geleerd?

“Hou vast aan jouw eigen kijk en visie. Door jezelf te blijven kost het ondernemen geen energie, maar krijg je energie door wat je doet.”

8. Heb je wel eens getwijfeld aan jezelf of aan het ondernemerschap?

“Nee maar ik ben wel zo wijs om te weten dat het nooit vanzelf gaat. De mindere weken die er af en toe tussen zitten geven mij juist een stimulans om creatief naar andere mogelijkheden te kijken en zaken vanuit meerdere invalshoeken te benaderen. Je zal eerst moeten zaaien om te kunnen oogsten.”

9. Wat zijn je toekomstplannen? Heb je een doel waar je naar toe werkt?

"De naamsbekendheid vergroten, zodat over 5 jaar iedereen die in Noord- Holland iets van doen heeft met campers en caravans onze organisatie kent. Tegelijk wil ik bouwen aan een solide organisatie waarin ik kan doen wat ik het leukste vind: Aan de keukentafel praten met gelijkgestemden over campers en caravans.”

10. Wat is jouw tip voor andere starters of zzp’ers?

“Laat niets aan het toeval over, maar vooral: Volg je hart!"

Geïnteresseerd? Stuur Thierry Reus een e-mail. Ook kun je hem bellen op 0683693915, of neem contact op via deze link.

Ben of ken jij de nieuwe Starter in Beeld? Meld je hieronder aan!

agenda

Data ophalen ...

Blog

Politiek Den Haag zet 40.000 ondernemers buiten spel in coronatijd


5 praktische tips: uw bedrijf & corona virus


Lees meer

Nieuws

Lagere premie BMKB-regeling en verhoging garantiebudget

Het kabinet heeft besloten om de premie voor de Borgstelling Midden- en Kleinbedrijf-regeling (BMKB) te verlagen van 3,9% naar 2%.

Kabinet breidt noodondersteuning voor ondernemers uit

Het kabinet heeft aanvullende maatregelen genomen om ondernemers en bedrijven te ondersteunen die direct lijden onder de economische gevolgen van het coronavirus. Zo hebben onder meer taxichauffeurs, tatoeëerders en tandartsen nu ook recht op een eenmalige gift van 4000 euro. 

Lees meer