Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Jolien Harders (32)

personaliseert kinderboeken

Jolien (32) uit Andijk is sinds vorig jaar zelfstandig ondernemer: zij illustreert en personaliseert kinderboeken met haar bedrijf ‘Mijn Kleuterboek’. In de rubriek Starter in Beeld vertelt zij haar ervaringen, tips en trucs als ondernemer.

Na het afronden van haar middelbare school begon Jolien aan haar studie Duitse taal en cultuur in Leiden en Leipzig. “Toen ik mijn master Meertalige Communicatie in Antwerpen behaalde, ben ik samen met mijn man terug verhuisd naar Nederland.” Inmiddels werkt ze zo’n vijf jaar als vrijwilliger voor de lokale krant de Andijker, waarvoor zij stukjes schrijft en teksten corrigeert.

Over de streep

“Ik heb twee dochters die erg van voorlezen houden. Al jaren maakte ik boekjes voor hen, waarin zij zelf de hoofdrol speelden. Nadat ik zoveel positieve reacties kreeg van mensen uit mijn omgeving, die mij aanraadden om ‘iets te gaan doen met schrijven of tekenen’, heb ik de sprong in het diepe genomen. Ik wilde naast het moederschap ook graag werken, maar wist niet zo goed wat. De positieve reacties in mijn omgeving hebben mij over de streep getrokken. In maart 2017 heb ik mezelf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en daarmee werd Mijn Kleuterboek officieel een bedrijf.”

Analyse

Een goede start vraagt om een degelijke voorbereiding. Voor Jolien kreeg dat onder andere vorm door middel van haar ondernemingsplan en concurrentieanalyse. “Hierdoor kon ik nader bekijken en onderzoeken of mijn idee überhaupt haalbaar was. Ik maakte bijvoorbeeld een kostenanalyse en deed onderzoek naar mijn doelgroep. Door onder andere nalezen op internet en een inventarisatie te maken van wat ik nodig had, kwam ik erachter dat er nog best veel bij komt kijken.”

Gepersonaliseerde kinderboeken

Wat houdt Mijn Kleuterboek nu precies in? Jolien: “Ik illustreer en schrijf gepersonaliseerde kinderboeken. Als klant kun je zelf, via mijn website, zelf kiezen wat voor kapsel, welke haarkleur of huidskleur de hoofdpersonen moeten krijgen. Heeft het kind een bril of mama een hoofddoek? Moet papa een baard of snor hebben? Dan zorg ik daarvoor. Alle kinderen moeten zich, ongeacht hun achtergrond, in de kleuterboeken kunnen herkennen. Mijn voornaamste doelgroep bestaat vooral uit ouders en grootouders van jonge kinderen. Elk boek is uniek en wordt apart gedrukt, waardoor de boekjes niet per se erg goedkoop zijn. Ik merk aan de bestellingen dat bijvoorbeeld veel oma’s hun kleinzoon of kleindochter willen verrassen met een bijzonder cadeau. Daar kan ik van leren: deze doelgroep kan ik dus beter aanboren in de toekomst.”

Publiciteit en promotie

Als ondernemer ben je nooit uitgeleerd, merkt ook Jolien. Je kunt niet alles alleen en hebt niet van elk ondernemersaspect evenveel kennis. “Mijn man verzorgt het technische gedeelte, zoals de tool op de site. Met hem overleg ik bijna dagelijks over hoe het beter of klantvriendelijker kan. Ook kijk ik nu meer naar hoe ik mijn naamsbekendheid kan vergroten met bijvoorbeeld promotie. Maar dat is nog best lastig. Wel hebben we een aantal keren in lokale en regionale kranten gestaan en zijn we op de radio geweest. Dit jaar wil ik me dus meer gaan verdiepen in publiciteit en promotie. Het voordeel van mijn studies is dat ik gewend ben om veel onderzoek te doen – dat komt weer goed van pas bij het ondernemerschap. Zo leer je steeds meer dingen zelf te doen en krijg je meer vertrouwen. Toch heb je altijd wel te maken met teleurstellingen. Als je ergens hard aan werkt en er zit toch nog een foutje in, dan moet je snel kunnen omschakelen.”

Onderschatten

Ook loopt Jolien als ondernemer wel eens tegen andere zaken aan. “Ik heb nog nooit gedacht: ‘ik wil stoppen’, maar heb me wel eens afgevraagd: ‘doe ik het wel goed?’ Sommige dingen onderschat je simpelweg: zo zijn er veel regels voor webwinkels. Ook wil ik graag alles netjes doen en dan duurt het soms langer dan je van tevoren hoopt of denkt. Gelukkig had ik geen last van tijdsdruk en kon ik wel de tijd nemen om dingen goed uit te denken en voor te bereiden. Ook qua techniek heb ik het een en ander wel onderschat, maar gelukkig heeft mijn man zich daarin met veel plezier verdiept. Vandaar dat we het ook wel ‘ons’ bedrijfje noemen.”

Voldoening

Het mooiste van het ondernemerschap is volgens Jolien dat je datgene kunt doen waar je hart ligt. “Bovendien kan ik er ook nog eens kinderen mee blij maken. Ik krijg voldoening uit het feit dat ik iets kan maken wat nog niet bestaat en ervaar ook dat ik als mens groei door het ondernemerschap.”

Geen ondernemerstype

Jolien is er dan ook trots op om zelfstandig ondernemer te zijn. “Ik vind mezelf eigenlijk geen ondernemerstype, maar ik heb het toch aangedurfd. Ik denk dat je als ondernemer wel een doorzetter moet zijn: je moet kijken naar oplossingen en creatief denken. Je moet nieuwe ideeën ontwikkelen en zoeken naar hoe het beter en groter kan.” Groter denken doet Jolien in ieder geval zelf ook: “De mogelijkheid om vanuit België te bestellen is er al en mijn man is bezig met de Engelse vertaling. Ook is er interesse vanuit de Arabische wereld. Maar eerst maar eens de landelijke markt veroveren!”

Jolien en haar man Jim

Tip? Volg trainingen!

Heeft Jolien ook nog tips voor andere ondernemers? “Zet van tevoren op een rijtje waar je rekening mee moet houden en volg een aantal trainingen. Ik heb veel gehad aan de trainingen van het Startersloket bijvoorbeeld. En: plan ruim. Hoe goed je je ook voorbereidt, er zullen altijd zaken zijn die je over het hoofd hebt gezien.”

Wil je meer weten over Jolien of Mijn Kleuterboek? Kijk op www.mijnkleuterboek.nl, mail naar info@mijnkleuterboek.nl of like de Facebookpagina.

Ben of ken jij de volgende Starter in Beeld? Meld je aan via onderstaande button! 

agenda

Data ophalen ...

Blog

Beginnen met je eigen Wordpress website in 6 stappen


Ontdek hoe je in 7 stappen effectiever gaat ondernemen


Lees meer