Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Ombudsman start onderzoek knelpunten coronasteun

21 april 2021

Nationaal ombudsman Reinier van Zutphen start een onderzoek naar de knelpunten die zzp’ers ervaren met de steunmaatregelen. Hij gaat hiertoe over nadat in korte tijd meer dan 500 klachten zijn binnengekomen.

De Ombudsman opende op 1 maart een meldpunt, dat eigenlijk was bedoeld als startschot voor een onderzoek naar de moeizame toegang van zzp’ers tot schuldhulpverlening. In plaats daarvan grepen zelfstandigen het meldpunt aan om te klagen over de gebreken van de coronasteunmaatregelen van de overheid.

Zo kunnen sommige ondernemers geen steun aanvragen door een fout in hun registratiecode bij de Kamer van Koophandel. Anderen komen in financiële problemen doordat zij dankzij een ontvangen Tozo-uitkering plots een extra belastingaanslag op de deurmat krijgen. 

Voor de Nationale Ombudsman zijn de klachten ernstig genoeg om met spoed een onderzoek in gang te zetten. ‘Bij veel ondernemers die zich tot mij wenden staat het water aan de lippen en is het einde van hun levensvatbare bedrijf nabij," zegt Van Zutphen. "Ze hebben het gevoel er helemaal alleen voor te staan en vinden dat zij door de strenge en starre regels onvoldoende worden ondersteund. Ik maak mij hier zorgen over en vind het belangrijk dat hun signalen niet onopgemerkt blijven.” De Ombudsman organiseert in mei en juni twee rondetafelgesprekken met de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en Economische Zaken en Klimaat. Ook zijn de Sociaal-Economische Raad (SER), Kamer van Koophandel en nog een aantal organisaties uitgenodigd.

Het meldpunt blijft ondertussen geopend.

Bron: De Ombudman en De Volkskrant

Dossier: Coronavirus

Klik hier om ons dossier over het coronavirus te lezen. Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

agenda

Data ophalen ...