Als ondernemer is het belangrijk om doelen te stellen. Veel startende ondernemers werken - zeker in het begin - alleen. Je moet dus jezelf weten te motiveren. Het stellen van doelen helpt jezelf te motiveren en toe te werken naar succes. Door het stellen van doelen kan je achteraf ook beter analyseren waarom je bepaalde doelen bijvoorbeeld heel ruim of juist niet hebt behaald. Op deze manier houd je controle op je onderneming. Je houdt je vizier makkelijker in de juiste richting. Belangrijk hierbij is om goede doelstellingen te formuleren. Maar hoe doe je dat? Hiervoor gebruiken we de term “SMART”. Dit staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel / aantrekkelijk, realistisch, tijdsgebonden.
SMART
Een SMART-doelstelling is richtinggevend. Het geeft aan wat je wilt bereiken en stuurt jouw gedrag als ondernemer. Bovendien geef je met een SMART-formulering aan welke resultaten je wanneer bereikt moet hebben. Door een doelstelling SMART te formuleren is de kans groter dat je die bereikt en kan je het resultaat ook beter analyseren. Hieronder kijken we per element naar de invulling.
Specifiek
Voorkom in je ondernemingsplan dat je vervalt in algemeenheden. De kernvraag is: welk resultaat wil je precies bereiken? Met de nadruk op precies. Denk hierbij aan de 3 W’s: Wat precies, Wie precies en Waar precies.
Meetbaar
Meetbaar houdt in dat het resultaat (benoemd onder specifiek) ook zichtbaar en/of aantoonbaar moet zijn. Dus werk altijd met een duidelijke maat (zie specifiek) en getal.
Acceptabel / aantrekkelijk
Zoals aangegeven stel je doelen om je te motiveren. Doelen die op voorhand al niet haalbaar zijn, werken juist demotiverend. Dit geldt overigens ook voor doelen die je veel te makkelijk kan halen. Zeker als starter is het zonder ervaring en cijfers uit het verleden best moeilijk om de juiste balans hierin te vinden. Leg daarom je doelstelling ook altijd voor aan anderen, bij voorkeur aan mensen met ervaring in de branche. Â
Realistisch
Deze hangt erg samen met het vorige element. Groots denken is natuurlijk prima, maar zorg dat je ideeën wel haalbaar zijn. Dit kan je doen door subdoelstellingen te formuleren. Tussenstappen in resultaat en tijd (zie hieronder) om je ultieme doel te bereiken.
Tijdsgebonden
Verbind een periode aan je doelstellingen. Zo wordt het geen oneindig verhaal en maak je het ook makkelijker meetbaar. Hier gaat het om de “W” van Wanneer.
Slecht voorbeeld zakelijke doelstelling:
Ik wil genoeg tevreden klanten om uiteindelijk van te kunnen leven
- Wat is genoeg > geen duidelijke maat; niet meetbaar
- Wat zijn tevreden klanten > niet specifiek
- Waar kan jij van leven> Â niet specifiek
- Wat is uiteindelijk > niet tijdsgebonden
Door het ontbreken van een groot aantal SMART elementen is deze doelstelling niet aantrekkelijk en kan je ook niet goed bepalen of het realistisch is.
Goed voorbeeld zakelijke doelstelling:
Ik wil graag binnen 12 maanden 10 betalende klanten met een eindbeoordeling van 8 of hoger, waarbij ik een omzet realiseer van EUR 35.000,-
Van doel naar aanpak
Op het moment dat je voor jezelf een aantal persoonlijke en zakelijke doelen heb geformuleerd kan je gaan nadenken op welke wijze je deze doelen kan bereiken; ofwel je bedrijfsaanpak. Hierbij kan je werken met subdoelen en actiepunten die ook SMART dienen te zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- De eerste maand wil ik 15 nieuwe LinkedIn contacten toevoegen aan mijn profiel en met 3 daarvan een afspraak hebben.
- De eerste 3 maanden wil ik minimaal 5 acquisitiegesprekken voeren en 3 offertes versturen.
- De eerste maand ga ik minimaal 2 netwerkbijeenkomsten in mijn gemeenten bezoeken.
- Ik word per direct lid van een lokale ondernemingsvereniging.
- Volgende week ga ik een ondernemerstest doen en deze met minimaal 3 mensen uit mijn netwerk persoonlijk bespreken.