Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

3 tips voor als je een winkel gaat openen in 2020

Lonneke van der Werff
27 januari 2020

Het starten van een zelfstandige retailonderneming is niet niets. Denk jij erover na om in 2020 eindelijk de stap te zetten en een eigen onderneming te openen? We geven je drie tips om het nieuwe jaar zo succesvol mogelijk af te trappen in de wereld van Retail.

Werk snel, werk flexibel

Snelheid en flexibiliteit worden steeds belangrijker in retail. De grote spelers gooien volledige systemen op de schop om zo klanten tegemoet te komen en meer efficiëntie te realiseren op de winkelvloer.

Het voordeel van een zelfstandige - kleinere - onderneming, is dat jij deze kwaliteit veel directer en sneller kunt bieden. Door gebruik te maken van een mobiele kassasoftware kun je je klanten direct op de vloer vertellen of hun maat nog achter ligt, en minimaliseer je kassarijen door snel een extra kassa toe te voegen.

Bied meer dan een winkelbezoek

Het grote verschil tussen online en offline winkelen is de mogelijkheid tot interactie met je klanten. Je kunt ze persoonlijk vertellen over de producten waar ze interesse in tonen, en ze kunnen de artikelen die je verkoopt passen of testen.

Klantenbinding en de klantervaring wordt ieder jaar belangrijker, en ook 2020 vormt hier geen uitzondering op. Maak daarom optimaal gebruik van deze persoonlijke aspecten van een fysieke onderneming, en onderscheid jezelf door een winkelbezoek te veranderen in een ervaring.

Dit kan al op vrij kleine schaal, door bijvoorbeeld bij iedere aankoop een persoonlijk aandenken aan de winkel mee te geven, of op grotere schaal, waarbij de hele onderneming conceptueel wordt opgezet, en dit concept kan worden teruggevonden in verschillende aspecten van de klantervaring. Een goed voorbeeld van zo’n totaalervaring is de flagship store van Tony Chocolonely, waarbij mensen niet alleen de beroemde Tony Chocolonely repen kunnen aanschaffen, maar ook met behulp van de chocolademachine zélf hun chocoladereep kunnen ontwerpen.

Een andere manier waardoor je ervoor kunt zorgen dat klanten na een positieve ervaring bij je terugkomen is door gebruik te maken van een loyalty programma. Niet alleen beloon je vaste klanten zo voor hun trouwe bezoek, maar je verzamelt ook hun mailadressen waarmee je ze op de hoogte kunt houden van aanbiedingen die voor hen relevant zijn.

Verzorg een naadloze winkelervaring

Volgens de vooruitzichten van de ING ligt de omzetgroei voor multichannel ondernemers maar liefst op 20% in 2020. Dit ligt significant hoger dan de omzetgroei van ‘pure’ online of fysieke winkels. Met andere woorden: investeren in een multichannel onderneming is de moeite waard.

Het opzetten van een online onderneming - naast een fysieke winkel - wordt een stuk makkelijker als je toegang hebt tot een omnichannel oplossing. Dit betekent dat je verschillende online en offline zaken, zoals je voorraad en klantenbestand, vanuit één platform kunt organiseren, en zo ten alle tijde het overzicht behoudt in beide ondernemingen. Niet alleen jij ondervindt hier voordeel aan, ook je klanten zullen de naadloze online en offline ervaring zien als een stukje extra service.

Het openen en runnen van een fysieke retailonderneming is niet niets. Deze tips moeten ervoor zorgen dat je het maximale uit je onderneming haalt in 2020.

Lonneke van der Werff

Lonneke is Contet Marketing Specialist bij Lightspeed en schrijft over de laatste ontwikkelingen, tips en trends in de retail, horeca en eCommerce sector.

Blog

Vijf zaken waar je op moet letten bij de btw-aangifte over het vierde kwartaal


Hoe kom je aan je 1e klanten?


Lees meer

Nieuws

Kabinet verhoogt coronavergoeding vaste lasten bedrijfsleven

Het kabinet verhoogt de maximumbedragen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten, een regeling die in het leven is geroepen vanwege de coronacrisis. De bedragen waren in januari al omhoog gegaan en demissionair minister Van 't Wout en staatssecretaris Keijzer maken daar nu 550.000 euro per kwartaal van voor het midden- en kleinbedrijf (was 330.000 euro) en 600.000 euro voor grote bedrijven (was 400.000 euro). De maatregel geldt voor de eerste twee kwartalen van dit jaar.

Aanvraag Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) eerste kwartaal 2021 van start

Mkb-ondernemers die in het eerste kwartaal van 2021 geraakt worden door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan kunnen vanaf vandaag 15 februari 12:00 uur een aanvraag doen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q1 2021). De regeling staat open voor alle sectoren.

Lees meer